Plantetorvet.dk
Indkøbskurv
Din kurv er tom

Handelsbetingelser - privatkunde

Alle aftaler på Plantetorvet.dk indgås på dansk. Alle priser er inklusiv moms.

Login

Du kan logge ind under fanen "Din side", som findes øverst på hjemmesiden. Eller i indkøbskurven hvis du er ved at bestille varer.

Det er ikke nødvendigt at logge ind for at gennemføre en handel.

Fordele ved kundelogin:

  • Du slipper for at indtaste dine kontaktoplysninger igen

  • Systemet kan se, hvis du har andre aktive ordrer, og du får valget om vi skal sende dine bestillinger samlet

  • Du kan se og rette dine oplysninger

  • Du kan skifte din autogenererede kode 

  • Du kan se din ordrehistorik

  • Du kan evt. foretage en reklamation.

Betaling med et af følgende betalingskort

1345672

Betalingskort er den mest sikre betalingsform på nettet. Du er som forbruger 100 % sikret mod svindel og manglende leveringer. Du vil til enhver tid kunne forlange det indbetalte beløb retur (ved tvister tilbageholdes beløbet af din bank, til en eventuel domstol afgør tvisten).

En anden fordel ved betaling med Dankort / Visakort er, at vi kan nøjes med at trække det beløb, der svarer til de varer, vi leverer. Så er der mangler i forhold til de bestilte varer, kan vi rette betalingen og kun trække et beløb svarende til de varer, der leveres. (der kan ikke trækkes et større beløb end der godkendes).

Betaling med kreditkort 

Beløbet hæves først på dit kort, når varerne sendes fra Plantetorvet.dk. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.

Betal med ViaBill i små rater

Du kan også vælge at betale med Viabill, hvor du kan opdele din betaling i mange små bidder. Se mere.

Fakturering

Når ordren afsendes, bliver der herfra sendt en leveringsbekræftelse til din mail. Du kan altid logge ind og hente dine fakturaer her på hjemmesiden. Når du er logget ind, trykker du på din konto i øverste højre hjørne. Dernæst kan du i menuen til venstre finde menupunktet "Ordrehistorik". Under "Ordrehistorik" finder du en liste over alle dine ordrer, og på hver ordrelinie er der til højre et link/grå kasse til din faktura. 

Ønskes en omfakturering, koster det 250 kr. pr. faktura.

Forsendelse

Plantetorvet.dk's kyndige medarbejdere vurderer fra ordre til ordre, hvad den bedst egnede forsendelsesmetode er, med mindre andet er aftalt.  
For at undgå, at planterne skal stå på fragtcentralen weekenden over, sender vi kun planter  fra mandag til torsdag.

BEMÆRK

Når du accepterer handelsbetingelserne, accepterer du, at ansvaret for varerne overgår fra os, når varen er leveret på adressen. Derved behøver du ikke at være hjemme ved levering, da fragtmanden må stille varerne uden kvittering.

Fortrydelse

Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. Fortrydelsesretten gælder dog ikke for planter uden potte eller barrodsplanter. Se mere herom nedenfor.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvis, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare. Består ordren af flere partier eller dele, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, du modtager det sidste parti, eller den sidste del.

Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen, til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du bedes udfylde fortrydelsesformularen online på vores site. Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.

Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre. 

Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du helt eller delvist fortryder dit køb. Fragtprisen afhænger af vægt og volumen.

Returnering 

Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, bør du straks sende varen retur til os. Fristen herfor udløber 14 dage efter, du har givet os besked om, at du har fortrudt dit køb. Dog har du selv ansvaret for varen i perioden og dermed risikoen for at varen går til. Se mere herom nedenfor.
Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.
Ønsker du, at vi skal arrangere retur transporten, sender vi dig en mail, med et returfragtbrev, som skal påsættes leverancen. Prisen for returfragten vil blive fratrukket din kreditering af de returnerede varer.

Ingen fortrydelsesret

Nogle planter er særlige følsomme overfor udtørring og anses derfor som varer som let går til. Det gælder fx for planter uden potte og for barrodsplanter, som der derfor ikke er fortrydelsesret på.  

Varens stand, når du sender den retur

Du har i fortrydelsesperioden ansvaret for, at varen bliver behandlet korrekt, hvilket for planter vil sige, at de vandes dagligt og sikres mod udtørring, vind og vejr. Har varen været plantet/brugt eller ikke behandlet korrekt, vil varens handelsværdi være forringet, og du vil således kun få en del eller intet af købsbeløbet retur. Du hæfter således for en eventuel forringelse af varens værdi, såfremt returvaren ikke er egnet for gensalg.

Du må ved modtagelse af varen undersøge varen for at fastslå varens art, egenskaber samt evt. hvordan den fungerer. Du kan således ”prøve” varen på samme måde, som hvis du havde købt den i en fysisk butik. Det betyder dog, at du ikke må tage den i brug ved fx at plante den eller fjerne potten. Har planten været plantet eller returneres den uden potte, vil værdien være forringet, og du vil kun få en del eller intet af købsbeløbet retur.

Tilbagebetaling af købsbeløbet 

Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, som beskrevet ovenfor, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.

Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder, samt returfragtomkostningen hvis vi har forestået returfragten), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.

Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, medmindre du sender os dokumentation for at have returneret den.

Varen sendes til:
Plantetorvet.dk
Skovvadbrovej 1
8920 Randers NV

Du kan også fortryde købet ved at give os besked, og aflevere den personligt på ovenstående adresse.

Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav. 

Reklamation

Købelovens mangelsregler gælder for dit varekøb.
Når du handler hos os som forbruger, har du derfor som udgangspunkt en reklamationsret i 24 måneder.

Når man køber levende planter er det vigtigt, at du som kunde sætter dig grundigt ind i hvordan planten skal plantes, plejes og passes for at få planten til at gro videre. 

Din reklamationsret dækker fejl og mangler ved varen på leveringstidspunktet. Du bør derfor straks ved modtagelse af forsendelsen, åbne denne og vurderer planterne. Evt. fejl og mangler kan rapporteres ind i vores online system. 

Planter er levende organismer, og der er derfor ydre forhold som jord, vind og vejr mv, som kan medføre at planten ikke overlever.

Din reklamationsret gælder derfor ikke for;

  • Planter der ikke er håndteret eller plantet korrekt;

  • Planter der ikke er pakket ud umiddelbart efter modtagelse og ikke plantet indenfor 24 timer;

  • Planter der er plantet i krukker;

  • Planter der har været udsat for vind, sol eller udtørring, under plantningen eller umiddelbart efter;

  • Planter som har været udsat for tørke eller drukning;

  • Planter der har været udsat for frostskader;

  • Planter der har været udsat for fysiske skader som følge af vildtgnav, påkørsel, hærværk, kraftig vindpåvirkning eller lignende;

  • Planter der er plantet udenfor sæson;

  • Planter som er placeret i andre lysforhold end anbefalet på Plantetorvet.dk;

  • Planter der er plantet tæt på offentlige arealer, hvor der saltes;

  • Planter der har været udsat for insekt og svampeskader;

  • Planter der har været udsat for sprøjteskader. 

 

For varer med begrænset levetid er din reklamationsret begrænset til den holdbarhedsperiode, der er sædvanlig for den pågældende vare. Det gælder således for fx. sæson planter / 1-års planter.  

Opdager du en fejl eller mangel ved en købt vare, er det vigtigt, at du snarest muligt og indenfor rimelig tid kontakter os. Vi vil altid forvente, at du har kontaktet os vedrørende problemet, forinden du sender varen retur.

Når du køber planter hos Plantetorvet.dk garanterer vi, at det er friske og sunde planter, du modtager. Skulle du modtage planter, hvor emballagen er brudt undervejs i transporten, eller planten har andre synlige skader, anbefaler vi, at du straks reagerer.

Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Varen sendes til:
Plantetorvet.dk
Skovvadbrovej 1
8920 Randers NV

Når du returnerer varen, bedes du vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet.

BEMÆRK

Send din reklamation via vores hjemmeside.
Du skal logge ind på ”Din side” og finde dit ordrenummer, på ordren kan du finde den vare du ønsker at indsende en reklamation for. Følg anvisningen på skærmen. 

Hvis vi vurderer, at planterne ikke har taget skade, kan det aftales at planterne plantes ud. Hvis der senere skulle opstå uventede problemer med planten, erstatter vi disse planter uden beregning.

Varer skal sendes til følgende adresse:
Plantetorvet.dk
Skovvadbrovej 1
8920 Randers NV

Vækst-garanti

Der kan være mange årsager til, hvorfor planter ikke gror, da det er levende organismer. Det kan være svært at afgøre, hvad årsagen er, da det kan være skader som er opstået længe før tegnene viser sig, eller skyldes vind og vejrforhold

Plantetorvet.dk er som beskrevet i afsnittet omkring reklamation, ikke ansvarlig for sådanne skader, da de skyldes udefrakommende hændelser og dermed ikke har noget med selve varens kvalitet at gøre.
Det ændrer dog ikke på, at vi gerne vil hjælpe alle vores kunder med at få en succesoplevelse, når de køber planter hos os. 

Vi tilbyder derfor en Vækst-garanti, som gælder sideløbende med den i lovgivningen ufravigelige almindelige reklamationsret. Vækst-garantien sikrer dig mod nogle af de almindelige forhold, som forårsager plantens manglende vækst. 

Dvs. med tilkøb af en Vækst-garanti får du beskyttelse mod alle skader, hvor der ikke er en synlig årsag. Vækstgarantien gælder det første vækst-år efter udplantning.

Betingelser for anvendelse af Vækst-garantien. 

Du skal, såfremt du har tilkøbt Vækst-garantien for en vare, indsende følgende:

  • Billeddokumentation der viser planten, evt. skade og jorden omkring planten

  • Kopi af faktura / ordre der viser at Vækst-garanti er tilkøbt

  • Beskrivelse af formodet skade

Du skal indsende ovennævnte indenfor rimelig tid efter at skaden er eller bør være konstateret. Dvs. fx senest 1 måned efter plantens ”normale” udspring. 

Vækst-garantien dækker ikke, såfremt den manglende vækst eller skade skyldes mangelfuld behandling af planterne.

Sådan gør du

  1. Opret en reklamation på hjemmesiden ved at logge på ”Din side”, find dit ordrenummer, og indsend en reklamation på planten, der ikke vil gro.

  2. Alternativt kan du sende en mail med ordrenummer og billeder til [email protected], hvor du beskriver problemet.

Billederne skal være:



      • Tæt på plantens blade

      • Tæt på plantens stamme

      • Tæt på jordoverfladen, som planten er plantet i

      • Planten på afstand

      • Grav planten op og tag et billede af hele planten

Vi besvarer din reklamation/mail hurtigst muligt, og finder ud af en løsning.

Oplysning om klagemuligheder

En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos Plantetorvet ApS kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her: http://ec.europa.eu/odr Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail [email protected]

Udsolgte varer

Hvis en vare er udsolgt eller ikke er tilgængelig, vil vi så vidt det er muligt erstatte med en tilsvarende plante, hvis alternativet er identisk med den oprindelige vare. I de tilfælde der ikke umiddelbart kan erstattes med en tilsvarende vare, får du en mail, hvor du selv kan vælge om du ønsker, at vi forsøger at skaffe varen, som vil betyde at ordren udskydes. Du kan her også vælge, om du vil acceptere manglen og at vi sender resten af ordren. Eller om du ønsker helt at afbestille ordren.

Er ordren bestilt med betaling via dankort, og varen ikke kan leveres og der ikke kan findes et alternativ, leverer vi resten af ordren og trækker kun det beløb der svarer til de leverede varer på dankortet.

Fragt

Køber du for mere end 500 kr., får du din ordre leveret uden fragtomkostninger. Bor du på ikke brofaste dele af Danmark, kan vi dog ikke levere fragtfri.

Køber du for mindre end 500 kr., har vi udviklet en unik fragtberegner, som beregner hvad fragtudgiften koster. På den måde er du sikret, at du ikke betaler mere end det koster at få sendt varen. 

Du kan altid vælge at afhente dine varer på vores adresse i Randers, og så sparer du naturligvis fragten. Afhent på Plantetorvet's adresse.

Undtagelser:

Vi har en del varer der tilbydes leveret fragtfrit. De tilbud gælder alle brofaste adresser i Danmark og derfor ikke øer.

Levering

Tilgangsvejen til leveringsstedet skal være kørefast med 4 meters frihøjde og kørebredde, og uden hængende træer, så fragtbilen kan komme frem. Ved levering af høje paller, som eksempelvis spagnum, gælder desuden, at der kræves minimum 2,4 meters frihøjde, hvis pallen skal placeres i carport eller garage. Kan du forudse problemer, bør du kontakte os, og vi vil hjælpe dig i kontakt med den vognmand der skal levere varerne.

Leveringen sker typisk med vognmand. Når vi leverer paller, er det med en manuel palleløfter (ikke kran). Derfor skal der være kørefast underlag såsom asfalt, fliser eller andet fast og jævnt underlag, hvis varerne skal flyttes rundt. Underlag af græs, grus og ujævne brosten er ikke kørefast underlag. Det er op til vognmanden at vurdere, hvorvidt underlaget er kørefast.
Som udgangspunkt leveres tungt gods ved fortovskant. Ønskes levering på grunden, er det kundens ansvar, at belægningen kan holde til tungt gods. Det er ikke altid sikkert, at fliser er et fast nok underlag, til at få leveret. Hvis der er en mindre skråning, eller opkørsel, kan det også være et problem. Som sagt er det op til den enkelte vognmand, at vurdere hvorvidt underlaget er kørefast og om han vil forsøge at efterleve det pågældende ønske om levering.
Såfremt det ikke er muligt for fragtmanden at foretage en forsvarlig aflæsning på adressen, tages leverancen retur og kan efterfølgende leveres efter nærmere aftale. Ekstra leveringsomkostninger må påregnes, såfremt der skal foretages ekstra kørsel ud fra fragtmandens standard prisliste. Det er op til vognmanden at lave en vurdering af hvorvidt underlaget er kørefast og leveringsstedet er tilgængeligt.
Kan du ved bestillingen forudse problemer med hensyn til aflæsningen eller kørselsforholdene, bedes du venligst kontakte os på tlf. 8657 7557 for nærmere aftale. 

Cookies

På Plantetorvet.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet, og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig.

Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer, hvordan afhænger af din browser.

Logstatistik

Vi bruger en logstatistik på Plantetorvet.dk hvilket betyder, at et statistik-system opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra, og hvor på websitet det forlades mv.

Logstatistikken anvendes kun med det formål, at optimere plantetorvet.dk.

Klageadgang

Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte os på [email protected] Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:

Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.forbrug.dk

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr

Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 08.11.2017


Standardfortrydelsesformular

(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)

Til:
Plantetorvet.dk
Skovvadbrovej 1
8920 Randers NV
E-mail: [email protected]

Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/tjenesteydelser:
__________________________________________________________________________________

Bestilt den: _______________________________ Modtaget den: _______________________________

Forbrugerens navn: ______________________________________________________________________

Forbrugerens adresse: ___________________________________________________________________

Forbrugerens underskrift: _________________________________________ Dato: _________________
(kun hvis formularens indhold meddeles på papir)